Arkivloven vil sendes ut på høring

Vi har fått bekreftelse fra Kulturdepartementet om at arkivloven vil sendes ut på høring i løpet av de neste to ukene.

Tidspunkt for å fremme en lovproposisjon til Stortinget er derimot avhengig av behandlingen av høringssvarene til lovforslaget og den videre oppfølging av saken i regjeringen. Av den grunn har ikke departementet nå klart når det vil være endelig tid for en lovproposisjon.

– Dette er svært gledelig, og er etterlengtet sier generalsekretær i Arkivforbundet Kjetil Landrog. Han legger til at det vil være viktig for Arkivforbundet og følge opp våre innspill som vi fremmet til NOU 2019: 9 Fra kalveskinn til datasjø –Ny lov om samfunnsdokumentasjon og arkiver, eksempelvis at det blir et utvidet virkeområde.