Arkivforbundet deltok på SLAs konferanse i Danmark

6.-7. oktober har Arkivforbundets styremedlem Bård Raustøl deltatt på årsmøtekonferanse hos vår søsterorganisasjon i Danmark. Sammenslutningen af Lokalarkiver (SLA) avholdt årsmøte og generalforsamling i byen Middelfart på Fyn. Det var over 100 deltakere på arrangementet og hovedtema i år var «Reklamens magt».

Reklame har etter hvert en lang historie og deltakerne fikk foredrag som ga et godt innblikk i hvordan reklame og reklamekampanjer har endret seg opp gjennom årene. Fra tidlige skilt hos håndverkere på 1700-tallet til ulike annonser i aviser og magasiner fram til dagens omfattende reklame i TV og på sosiale medier. På lørdag ettermiddag var det også «kino» med artige reklamefilmer fra de siste hundre år.

Noen av foredragene fokuserte også på hvordan arkivinstitusjoner kan drive reklame for sin virksomhet og sine aktiviteter. Her var det innlegg hvor det både en stor og en liten arkivorganisasjon fortalte om hvordan de har arbeidet for å gjøre arkivet kjent i lokalområdet.

I tillegg var Danmarks riksarkivar Asbjørn Hjellum tilstede og fortale om sine erfaringer fra mange år i arkivverdenen. Han fikk også med seg deltakerne på interessante diskusjoner om hvordan lokalarkivene i Danmark ser for seg sin egen situasjon og veien framover.

PÅ SLAs generalforsamling fikk Bård Raustøl gitt en hilsen fra Arkivforbundet og fortalte også kort om våre satsningsområder framover.

Arkivforbundet og SLA har etter hvert en tradisjon på å delta på hverandres årsmøter og vi ser fram til mer samarbeid med SLA i årene som kommer.

Forfatter: Bård Raustøl