– Engasjer dere også for lokale og regionale arkiver

Arkivforbundet deltok på Senterpartiets fagpolitiske seminar om arkivpolitikk i forrige uke. Senterpartiet hadde invitert ulike aktører fra arkivsektoren til å diskutere hvordan vi skal sikre vår historiske arv, med organisering av Arkivverket som det mest fremtredende tema. Vi var derimot invitert til å holde en innledning på om lag 10 minutter der vi kunne fortelle om hva vi mente Stortinget og da også Senterpartiet kan gjøre på arkivfeltet. Det var en mulighet vi grep med begge hender.

Nestleder i Arkivforbundet Cecilie Lintoft var den som representerte Arkivforbundet på seminaret. Der utfordret hun Senterpartiet til å engasjere seg også for de lokale og regionale arkiver utenfor Arkivverket. Generalsekretær i Arkivforbundet Kjetil Landrog hadde før seminaret et eget møte med Senterpartiet sin Stortingsrepresentant i familie- og kulturkomiteen Åslaug Sem Jacobsen.

Senterpartiet hadde etter seminaret en egen uttalelse der de blant annet skriver at Norge trenger et arkivløft! Senterpartiet skriver også at arkivene utenfor Arkivverket må styrkes og sikres bedre rammevilkår. De viser også til at Senterpartiet ville styrke støtteordningen til privatarkiver.

Her kan dere lese hele innlegget til Cecilie Lintoft

Her kan dere se video av hele seminaret (opptak av Senterpartiet)

Her kan dere lese Senterpartiet sin egen uttalelse etter seminaret

Nordiska Arkivdagarna 2022 event 01/09-2022 - 02/09-2022
location_on Clarion Hotel Sign, Stockholm, Sverige
message Nordiska Arkivdagarna 2022
KAI-konferansen 2022 event 14/09-2022 - 15/09-2022
location_on Scandic Helsfyr, Oslo
message Tema for årets KAI-konferanse er: Samfunnsrolle i en digital tid.
ICA conference event 19/09-2022 - 23/09-2022
location_on Rome, Italy