Avdeling for arkivtjenester runder 20 år!

* Frode Reime, avdelingsleder i Stiftelsen Asta (Foto: Stiftelsen Asta)

Avdeling for arkivtjenester kan denne måneden notere seg for et aldri så lite jubileum: 20 år! Stiftelsen Asta ble opprettet i 1995 for å utvikle en felles programvare for beskrivelse av arkiver. Virksomheten ble i 1998 utvidet til også å omfatte ordning av papirarkiver.

Det var Landslaget for Lokal- og Privatarkiver -LLP (nå Arkivforbundet) som allerede i 1989 tok initiativ til å lage forløperen til programvaren Asta. LLP og Riksarkivet innledet samtaler om utvikling av en felles programvare for beskrivelse av historiske og avsluttede arkiver. Som et resultat av disse opprettet LLP Stiftelsen Asta, og Riksarkivet ble siden invitert inn i samarbeidet. Første versjon av programvaren Asta var klar i 1995. Siden 1998 har stiftelsen ordnet og registrert mer enn 50 000 hyllemeter eldre papirarkiver.

– Vi har solgt arkivfaglig kompetanse, kunnskap og tjenester for en kvart milliard siden den spede begynnelsen med tre ansatte for tjue år siden. Dette utgjør nærmere 450 000 timer med arkivfaglige tjenester, noe vi er veldig stolte av, sier Frode Reime. Frode Reime ble ansatt alt i 2002 og har vært avdelingsleder siden 2005.

Les mer på Stiftelsen Asta sin hjemmeside.

Danske arkivdager event 01/06-2021 - 02/06-2021
location_on Odense, Danmark (ODEON).
message Den danske historie - arkiver fra hverdagsliv til sivilsamfunn i den digital tidsalder
Norsk Lydarkivkonferanse 2022 event 25/04-2022 - 26/04-2022
location_on Deichman Bjørvika, Oslo