Støvete arkiv eller digitale og effektive data? event 01/04-2019
location_on Kulturhuset i Oslo, Youngs gate 6
message Velkommen til en dokumenterbar Agendakveld på Kulturhuset 1. april, kl. 1730 – 1845, i samarbeid med Fagforbundet, Arkivforbundet og Arkivverket.

Påmeldingsend

Meld dere på her.

Det er en viktig offentlig oppgave å dokumentere nåtid og fortid. Likevel har Riksrevisjonen vist at arkiveringen i forvaltningen er mangelfull, og at departementene ikke dokumenterer viktige prosesser tilstrekkelig. Media avslører igjen og igjen at norske kommuner mangler vesentlig dokumentasjon både i store økonomiske saker og viktige beslutninger som påvirker livssituasjonen til enkeltmennesker. Digitaliseringen av samfunnet gjør situasjonen enda vanskeligere.

Hvorfor er det slik? Hva gjør vi med at viktig historie ikke dokumenteres for ettertiden? Kan vi regne med at teknologien vil løse dette, og redde oss i fremtiden?

– Inga Bolstad, riksarkivar ved Arkivverket
– Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd for Taperne
– Knut Aarhus, seniorrådgiver i Riksrevisjonen
– Elin Floberghagen, gen sekr. I Norsk presseforbund