Arkivforbundet har deltatt på høring

Generalsekretær i Arkivforbundet, Kjetil Landrog, har sammen med fagansvarlig for privatarkiv i Oslo byarkiv, Kirsti Gulowsen holdt et innlegg i familie- og kulturkomiteens budsjetthøring.

Der tok de blant annet opp det positive ved at Arkivverket fikk økte rammer, og der en påminnelse om de digitale utfordringene som finnes i de kommunale arkivtjenestene. Hovedbudskapet fra Arkivforbundet var at Norge nå trenger et skikkelig «arkivløft». Ved denne budsjetthøringen ble også bedrifts- og næringslivsarkivene løftet frem. Også idrettsarkivene er underrepresentert i Norge, og eksempelet som Landrog viste frem i høringen var fra medlemsorganisasjonen Norges Golfforbund, som med midler fra Kulturrådet i sin tid til sitt privatarkiv fikk ordnet og registrert sitt arkiv, og opprettet nettsiden golfhistorie.

Gulowsen fortalte om økningen i potten til prosjekt- og utviklingsmidler, men at behovet var for små, når summen av de 122 søknadene ligger på nær 52 millioner kroner, men kun 10 millioner kroner er til rådighet.

Av den grunn ønsker Arkivforbundet fremover at potten til prosjekt og utviklingsmidler må økes betydelig og at en særlig finner løsninger for digitalt skapte arkiver.

Se innlegget på stortingets videoarkiv (52:22 minutter).

Les innspillet fra Arkivforbundet til budsjetthøringen her.

Privatarkivkonferansen 2018 event 12/03-2018 - 13/03-2018
location_on Radisson Blu Scandinavia Hotel (Holbergs plass)
message Privatarkivkonferanse 2018
Landsmøte 2018 for Arkivforbundet event 12/03-2018
location_on Radisson Blu Scandinavia Hotel (Holbergs plass)
message Landsmøte 2018
Nordiske arkivdager 2018 event 23/05-2018 - 25/05-2018
location_on Hilton Reykjavik Nordica, Suðurlandsbraut 2, 108 Reykjavík
message Nordiske arkivdager arrangerer hvert tredje år. Vi vil legge ved programmet når det er klart.