Arkivpolitikk

Vi er en fagpolitisk og landsdekkende interesseorganisasjon  jobber for å fremme bevaring og formidling av kommunale arkiver og privatarkiver, samt heve den faglige kvaliteten på dette arbeidet. I dag er vi den eneste organisasjonen som jobber spesifikt med disse spørsmålene.

Møter partipolitikere på nasjonalt og lokalt nivå
Vi  er høringsinstans for nye offentlige planer, stortingsmeldinger, og lovverk innen arkivområdet. Arkivforbundet jobber aktivt opp mot både embetsverk og partipolitikere på nasjonalt og lokalt nivå for å øke bevisstheten og støtten til arkivene.

Under her vil vi legge ut innspill til statsbudsjett, og annet vi har av politiske uttalelser.

Innspill til statsbudsjettet for 2018

Industridokumentasjon og bedriftsarkiv i fokus event 25/11-2019 - 26/11-2019
location_on Norsk Teknisk Museum, Oslo
message I samarbeid med Arkivforbundet, de nasjonale museumsnettverkene for teknologi og industrihistorie, og for arbeiderkultur og arbeidslivshistorie, inviterer SIKA (Seksjon for industri, kommunikasjon og anlegg i Norges museumsforbund) til seminar hvor dokumentasjon av industri- og kulturminner, og bevaring av bedriftsarkiv, er hovedtema.
Konferanse om spesialsamliner i bibliotekene event 11/12-2019 - 12/12-2019
location_on Bergen
message Ved landets ulike bibliotek (folke-, universitets- og organisasjonsbibliotek) finnes det mange spesialsamlinger og arkiver